Wallenberg

Wallenberg blev bygget på i 1951 til den svenske søredningstjeneste

Svensk afstamning

Skibet blev doneret af den kendte svenske bankmand Knut og hans kone Alice og blev opkaldt efter dem, deraf det oprindelige navn KA WallenbergWallenberg fungerede som redningsskib frem til 2003, hvor den blev taget ud at tjeneste, og erstattet med et mere moderne og hurtigtgående redningsskib.

Wallenberg var sidenhen ejet af en svensk familie med kærlighed til gamle skibe og søredningstjenestens historie. De byggede ikke om på skibet, og da vi købte Wallenberg i 2017, var det som at overtage et museum. Kalenderbladet var ikke vendt siden april 2003, kaptajnens læsebriller lå stadig i kortbordskuffen og logbogen slået op på kortbordet.

Tjeneste i Østesøområdet...

Wallenberg gjorde i sine 52 år som søredningsskib tjeneste i Østersøområdet. De fleste år med hjemhavn i Øregrund, i den yderstedel af den Stockholmske skærgård. I de 52 år var der kun to kaptajner ombord, først Kaptajn Carlsson og derefter Kaptajn Carlsson, far og søn. Besætningen bestod udover kaptajn Carlsson af 2 søfolk, der arbejdde som frivillig og som, i al slags vejr, sejlede ud når skie eller søfolk var i nød. Wallenberg har reddet mange liv og skibe. De hentede syge fra skærgårdsøerne når det var nødvendigt og fungerede også som isbryder mellem øerne i de hårde vintre.

I 1985 blev Wallenberg bygget om med bla nyt styrehus og 2 nye motorer, men kahytter og salonen under dæk forblev originalt. Wallenberg var, da vi fandt hende, i grundlæggende god stand. Men meget var også forældet og trængte til en modernisering og udskiftning til mere nutidigt udstyr.

Større udskiftning

Vi sejlede Wallenberg hjem fra Skærgården i sommeren 2017 og gik i gang med at give hende den store overhaling. I vinteren 2018 sejlede vitil et lille værft i Strandby i Nordjylland, for at få skibet på land og få hjælp med stål og aluminiumsarbejdet. Det blev en større omgang med udskiftning af 10-12kvm plade i bunden, ny skrueaksel, nyt øvre dæk, renovering af skruetøj, motorenes kølesystem og udskiftning af mange kabler og stort set alle instrumenter. Men vi fik lige det skib til arktiske farvande som vi havde
drømt om.

Wallenberg er 19,80 meter lang. 6,03 meter bred og har en dybgang på 2,80 meter og vejer omkring 70 tons. Motorerne er 2 Volvo Penta tmd 100A på hver 195 HK samlet i én gearkasse og skrueaksel. Udover hovedmotorerne har vi en 4 cylindret lysmaskine af ukendt fabrikat, vi har et godt gammelt svensk oliefyr og brændstoftanke til at kunne sejle nat og dag en måned i træk. Vi har en 2400 liters ferskvandstank. Det er godt og vel 3 gange så meget som på Havana, og det vil vi uden problemer kunne strække til et par måneder, hvis det skulle blive nødvendigt. Ankerspillet er norsk bygget og hydraulisk drevet, ankeret vejer 200 kilo og vi har 150 meter kæde. Under dæk er der ude for 3 dobbeltkahytter, 2 af dem med en ekstra stikkøje. Bordet i salonen kan sænkes ned så bænken her kan bruges som ekstra dobbeltkøje, og ude agter er der en kahyt med 2 enkeltkøjer. Altså køjeplads til i alt max 12 personer. Vi har et enkelt toilet og bad med varmt vand, når enten motorer eller oliefyret har kørt. Men vi har endnu ikke helt vænnet os til de fine forhold, og bruger som regel bruseren ude på dækket.

På broen...

På broen har vi et par fine ældre men gode Sailor VHF og MF/HF radioer. Vi har fundet en brugt Iridium satellit telefon, GPS kompas og selvstyrer har tjent deres første år på fragtskibe i fast fart til Grønland og er af mærket Sperry. Vores kortplottere, radarer og ekkolod er nye og fra Garmin. Vi har 2 stk´s 8 personers Viking redningsflåder som er Solas godkendte. Dvs at de også fungerer under minus 15 grader. Og vi har, også fra Viking, overlevelsesdragter til 8 personer. De er godkendt til at kunne holde os i live i mindst 6 timer i 0 grader koldt vand. Vores gummibåd er en Zodiac Milpro med en 90 HK Evinrude påhængsmotor og navigation, AIS og radio fra Garmin.

Og ikke mindst har vi en espresso kaffemaskine installeret på broen, og så bliver det ikke mere luksus
hvis man spørger os.

Ombord på Wallenberg

Gå på opdagelse i en 3D-modle af Wallenberg.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.